Met z'n allen tegen vallen !

Zit de schrik om te vallen erin bij u? U bent niet alleen: de helft van de mensen van uw leeftijd heeft er last van. Gelukkig kan valpreventie het risico verkleinen en uw angst om te vallen wegnemen. Zo wordt het mogelijk om langer en comfortabel thuis te blijven wonen

Oorzaken van vallen

De helft van de 65-plussers leeft met angst om te vallen, ongeveer één op drie valt ook effectief minstens één keer per jaar thuis, in de tuin of onderweg. Het heeft te maken met onze spierkracht en ons evenwicht die afnemen, ons zicht dat wat achteruit gaat, bepaalde medicijnen die we moeten nemen, een te lage bloeddruk, stijfheid, pijn, enzovoort. Ook een gladde badkamervloer, de trap of een losliggend tapijt vormen een risico.

Angst is een slechte raadgever

Deze oude zegswijze klopt zeker als het over vallen gaat. Cijfers tonen aan dat valangst verlammend kan werken en het risico op een valpartij nog vergroot. Om over uw schrik heen te komen, kan het helpen te weten dat u via een personenalarm altijd iemand kan bereiken als er iets gebeurt.

Blijven bewegen

Uit schrik om te vallen, durft u misschien minder buiten te komen en raakt u sociaal geïsoleerd. U gaat ook minder bewegen, terwijl u dat net meer zou moeten doen. Want door minder te bewegen, verslappen uw spieren nog meer en gaat u zich nog onzekerder voelen. Blijven bewegen is dus de boodschap!

Bewegen helpt om uw spieren en botten te versterken, maar ook om u goed in uw vel te voelen. Hef en strek regelmatig de benen, ga minstens een halfuur per dag wandelen of zwemmen, of sluit u aan bij een dans- of turnvereniging waar u samen met anderen kan sporten. Zo slaat u twee vliegen in één klap.

Gezond eten

Een gezonde voeding met voldoende calcium, vitamine D en eiwitten is belangrijk voor stevige botten en spieren. U vindt deze voedingsstoffen bijvoorbeeld in vis, melkproducten, spinazie, appels, dadels, kiwi en pruimen. Uw huisdokter kan u ook extra calcium en vitamine D voorschrijven. Let verder op met alcohol, maar drink wel regelmatig voldoende water om gehydrateerd te blijven. 

Veiligheid thuis

Valpreventie betekent ook dat u bij u in huis zoveel mogelijk risicofactoren wegneemt. Maak losliggende matten vast met een strip, werk losliggende snoeren weg en zorg voor voldoende verlichting. U kan in uw huis ook veiligheidsknoppen laten installeren waarmee u altijd iemand kan bereiken. Voor buiten is een veiligheidshorloge dan weer een hele geruststelling. Ook in uw tuin moet u trouwens aan valpreventie denken. Als er mos en bladeren op uw terras en tuinpad liggen of er ligt een tegel los, kan u daar makkelijk over vallen. Haal ze zelf weg of laat het doen door een klusjesman zodat u veilig van uw tuin kan genieten.

Nog een paar laatste tips

Tot slot nog een enkele tips om u veiliger te voelen in uw eigen huis:

  • Houd altijd een bril bij de hand en laat uw ogen regelmatig nakijken door een oogarts.
  • Loop niet op kousenvoeten rond maar draag stevige pantoffels. Voor buiten kiest u best een stevige schoen die de hele voet omsluit. Eentje met een stevige, platte zool met reliëf en een goede sluiting. Denk ook aan een goede voetverzorging.
  • Hebt u vaak last van duizeligheid, ga dan eerst even rechtop zitten voor u uit bed stapt en sta langzaam op uit uw zetel.

Schrik om te vallen is normaal bij het ouder worden. Maar dankzij een goede valpreventie, een veiligheidshorloge en een helpende hand kan u het risico op vallen fors terugdringen. Houd u veilig en gezond!

Bron: www.valpreventie.be