Dringend hulp nodig?

Dringende hulp nodig? 3 manieren om de noodcentrale te bereiken Iedereen die voor de jaren tachtig geboren is, herinnert zich nog dat je ‘de 900’ moest bellen als je dringend hulp nodig had. Maar dat nummer bestaat niet meer. Weet u waar u nu terechtkunt voor brandweer of dringende medische hulp?

 

Stel dat u zich al een tijdje duizelig voelt en schrik hebt om te vallen. Of dat u een verdachte auto hebt opgemerkt in de straat. U bent er niet gerust in... Aarzel dan zeker niet om het noodnummer te bellen. Beter een keertje te veel dan te weinig! U kan er dag én nacht terecht en het is gratis.

Er bestaan verschillende noodnummers, maar eigenlijk hoeft u er maar eentje te onthouden!

Vergeet 100 en 101

‘De 900’ werd midden jaren tachtig vervangen door ‘de 100’ en ‘de 101’. In principe belt u de 100 als u de brandweer of een ambulance nodig hebt. Op de 101 komt u bij de politie terecht. Maar stel dat u én politie én een ziekenwagen nodig hebt. Of dat u in paniek bent en u van nummer vergist. Dat is geen probleem: de mensen aan de lijn luisteren en verbinden u desnoods door naar de juiste noodcentrale.Onthoud 112

Hoewel u sowieso altijd iemand aan de lijn krijgt, zijn twee nummers best verwarrend. Zeker als u dringend hulp nodig hebt. Gelukkig kan het makkelijker en hoeft u eigenlijk maar één noodnummer te onthouden: het nummer 112. Dit nummer geldt in heel Europa. De persoon aan de andere kant van de lijn stuurt de ziekenwagen, de brandweer en/of de politie uw richting uit. Met één oproep krijgt u alle hulp die u nodig hebt.

Wat mag u verwachten als u de 112-noodcentrale belt?

Wat krijgt u te horen als u het 112-nummer belt?

  1. U krijgt eerst een keuzemenu:
  • Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1.
  • Voor politie, druk 2.
  1. Als u geen keuze maakt, wordt het bericht nog eens herhaald. Daarna krijgt u automatisch iemand aan de lijn. Haak dus zeker niet in. Ook als u in het keuzemenu het verkeerde cijfertje zou intikken, wordt u verder geholpen.
  2. Geef het juiste adres door waar de hulpdiensten naartoe moeten.
  3. Beschrijf het probleem: medisch probleem, brand, inbraak, ongeval, enz.
  4. Haak niet in voor de persoon aan de lijn zegt dat u mag inhaken.
  5. Houd daarna de lijn vrij zodat de noodcentrale u opnieuw kan bereiken mocht dat nodig zijn.

Hebt u per ongeluk het noodnummer gebeld? Hang niet zomaar op, maar vertel de persoon aan de lijn dat alles in orde is.

Het kan nog makkelijker

De noodcentrale bellen, kan alleen met uw telefoon. Maar in uw huis of in de tuin hebt u uw gsm niet altijd bij de hand. Als u onwel wordt in de badkamer of valt onderweg met de fiets, is er gelukkig nog een makkelijkere manier om dringende hulp op te roepen. Het veiligheidshorloge van Phil at Home bevat een personenalarm. Met één druk op de noodknop bent u verbonden met een zorgcentrale. U hoeft ook geen adres meer door te geven, want het horloge vertelt de zorgcentrale exact waar u bent. Het systeem werkt 24/24, thuis en buitenshuis. Eén druk op de knop en hulp is onderweg.

 

Bron: sos12.be